Niet vorig weekend, maar het weekend daarvoor werd de 4-uurs enduro in Valkenswaard verreden. En al 2 jaar achter elkaar ben ik vergeten mij daarvoor in te schrijven (dat moet sommige mensen bekend voorkomen, gebeurt vaker…).
Zo ook dit jaar weer (tsja, af en toe een beetje hardleers). Gelukkig kon ik op het allerlaatste moment tóch nog inschrijven en kreeg ik startnummer 150!
Toen kwam het volgende probleem.De inschrijving was geregeld, een motor ook (ik heb sinds 2 weken een eigen Honda enduro motor, met kenteken! Een CRF450X. Dus ik hoef niet meer voor ieder evenement dat ik wil rijden een motor te lenen). Maar… de 4-uurs enduro moet je met twee personen rijden. En ik had nog geen 2e rijder. Gelukkig ging dat sneller als verwacht, want na enkele telefoontjes was ook dat geregeld!
Het had flink geregend aan deze kant van het land (oosten), in Valkenswaard (zuiden) ook, maar precies genoeg om een prachtige route te hebben met niet al te veel blubber en door de regenval hadden we ook geen last van stof.
Het was erg druk, het weer zat mee, de sfeer was goed en het rijden met mijn nieuwe motor ging heerlijk. Er was slechts één klein minpuntje...
Zoals veel rijders met een nieuwe motor zat ik met, zoals ik het noem, het ‘eerste schade’ gevoel. Het ‘eerste schade’ gevoel betekend dat je je motor zo lang mogelijk nieuw wilt houden en daar dus heel voorzichtig mee bent. En dat je dan ook vooral níet iets wilt raken in de vorm van een boom, de grond, een hek, enz.
Uiteraard weet ik dat een motor voor gebruik wordt gemaakt en dat deze dus niet mooi zal blijven, maar toch zit ik altijd op de ‘eerste schade’ ‘te wachten’. Dat kan heel lang goed gaan, maar ook heel snel fout. En bij mij ging dat dit keer héél snel fout…
Nóg voordat ik 1 ronde had kunnen rijden, maakte ik mijn eerste schuiver al.. Mijn voorwiel schoot even weg in een bocht, ik ging plat, incl. motor en schoof vervolgens de bocht uit, tegen het hek aan de buitenkant van de bocht.
‘Zo..’ dacht ik. ‘Dat was sneller als verwacht, heb ik dat ook gelijk weer gehad’.
En met die eerste schuiver heb ik mijn motor officieel ‘klaar voor gebruik’ verklaard!